Het ketogeen dieet bestaat uit het opnemen van heel veel vetten en heel weinig koolhydraten. Hierdoor schakelt je lichaam om van het verbranden van koolhydraten (in de vorm van glucose) naar het verbranden van vet. We noemen dit proces ook wel ketose: vetzuren vormen nu de energiemotor in plaats van glucose.

Het ketogeen dieet baseert zich niet op verzadigde vetzuren, maar wel op gezonde, goede vetten. Het geldt dus niet als een geldig excuus om ineens à volonté gefrituurde hapjes, friet met mayonaise en hamburgers te eten!

Reduceren epilepsieaanvallen

Dit dieet is best ingrijpend, en wordt dan ook enkel aangeraden aan mensen met een specifiek medisch probleem. Concreet gaat het om epilepsiepatiënten en mensen die lijden aan een specifieke stofwisselingsziekte. Verwar het dus zeker niet met het Atkins-dieet waar het eten van veel vetten aangeraden wordt om een gezonde levensstijl te onderhouden.

Gebruiken ons lichaam en onze hersenen vetten als energiebron, kunnen epilepsieaanvallen tot 90% gereduceerd worden. Maar hoe het mechanisme precies in elkaar zit, heeft de medische wetenschap nog niet kunnen achterhalen.

Eetpatroon

Wat eet je nu tijdens een ketogeen dieet? Denk aan een ontbijt van spek met eieren, overgoten met olie en boter. Een klein lepeltje groenten, ook overgoten met olie en boter. Of twee aardbeien in mascarpone gemixt tot een fruitkaasje. En vooral: geen pasta, deegwaren, rijst of frieten!

Het ketogeen dieet is een hele ommezwaai in vergelijking met het gezonde voedingspatroon wat ons dagelijks wordt voorgeschoteld. Brood is uit den boze en groenten en fruit kunnen slechts in zeer kleine hoeveelheden. Zo mag je slechts 15 gram fruit eten tijdens een maaltijd. Ter vergelijking: een appel weegt tien keer meer!

Verhouding

De ideale verhouding van het ketogeen dieet is 70 à 90% vetten, 5 à 20% koolhydraten en 6 à 10% eiwitten. Eiwitten zijn onmisbaar in het dieet, ze zijn namelijk noodzakelijk voor de groei en ontwikkeling van kinderen en voor het lichaamsonderhoud van volwassenen. Onder meer onze spiercellen zijn opgebouwd uit eiwitten en moeten regelmatig vernieuwd worden.

Maar wie tot 90% vetten per dag inneemt, bouwt een tekort aan vitamines en mineralen op, en dat tekort moet bijgepast worden met voedingssupplementen.

Klassieke diëten

Ben je op zoek naar een manier om gewoon wat af te vallen, zoek je beter heil in andere diëten. Klassieke vermageringsmethodes, zoals het afbouwen van snelle suikers of het eten van minder koolhydraten, zijn dan vaak effectiever!