De menopauze gaat voor de meeste vrouwen dikwijls gepaard met vervelende klachten zoals: opvliegers, libidoverlies of stemmingswisselingen. Maar geen nood, er bestaan vandaag allerlei natuurlijke remedies die deze ongemakken inperken, en de overgang draaglijker maken.

We zetten alvast de voornaamste natuurlijke oplossingen even op een rijtje:

Fyto-oestrogenen

- Plantaardige stoffen die de natuurlijke aanmaak van oestrogeen bevorderen, en dus ongemakken verminderen.
- Verkregen uit voedingssupplementen, maar ook uit voeding zoals: soja, peulvruchten, volkorengranen, pinda’s, linzen en kikkererwten.
- De gevolgen van lange termijngebruik zijn niet bekend.
- Effecten op vrouwen die borstkanker hebben (gehad), of met een risico op borstkanker, niet bekend.

Niet-hormonale alternatieven

Zilverkaars

- Zilverkaars is een medicinale plant, doeltreffend in het bestrijden van menopauzale ongemakken.
- Bevat bioactieve stoffen die een effect hebben op het hormonaal systeem.
- Ondersteunt de botaanmaak, risico op fracturen neemt af.
- Ze bevordert een goede vochtbalans.
- Heeft een kalmerende en stemmingsverbeterende werking.
- Omdat er een risico op leverklachten bestaat, is voorzichtigheid bij gebruik vereist.

Gezuiverd pollenextract

- Prima alternatief voor een hormonale behandeling.
- Bij sommige producten werd de kern van de pollenkorrels gescheiden van het pollenomhulsel, dat de allergenen bevat, waardoor vrouwen die allergisch zijn aan pollen ook gebruik kunnen maken van dergelijke producten.
- Producten doen de ernst van de climacterische symptomen afnemen.
- Mogen ook gebruikt worden door vrouwen die borstkanker hebben (gehad), of met een verhoogd risico op borstkanker.

Homeopathische behandelingen

- Verzachten eveneens de bijwerkingen van de menopauze.
- Geven vrouwen een gevoel van welbehagen.

Regelmatige beweging

- Door te sporten maak je endorfine aan, waardoor je je beter in je vel voelt.
- Door de hormonenschommeling tijdens de menopauze, ga je meer vet op je buik opslaan, wat op zijn beurt weer een risicofactor is voor diabetes type 2, en hart- en vaatziekten. Sport doet deze vetopslag afnemen
- Beweging helpt tegen opvliegertjes en humeurwisselingen.
- De menopauze verhoogt ook de kans op osteoporose, maar door te sporten trek je dat risico weer omlaag.