Jo Bultynck, leerkracht Nederlands

 

Om haar leerachterstand te beperken, stelde de school voor om bepaalde vakken, bv. het vak van Jo, via synchroon internetonderwijs te volgen.

“Synchroon internetonderwijs wordt aangeboden door Bednet en zorgt ervoor dat chronisch zieke kinderen van thuis uit live de les kunnen volgen samen met hun klasgenoten. En dat werkt! We zien Gwen helemaal openbloeien achter het scherm”, opent Jo.

 

 

Vlotte start

“De start verliep zeer vlot. Bij het begin van het schooljaar kwam een consulente ons uitleggen hoe alles werkt, maar het systeem werkt erg intuïtief en er valt dus weinig moeilijks aan te leren. Enkele klasgenoten van Gwen werden verantwoordelijk gesteld voor het aan- en afzetten van de computer”, legt Jo uit.

Het systeem werkt bijzonder goed. Vaak geeft het zelfs een leuke noot aan het lesgebeuren

“Als leraar moet ik er enkel aan denken om bij het begin van de les de kleine microfoon aan mijn kraag vast te maken en de draadloze zender aan te zetten. Het systeem werkt bijzonder goed, zonder technische moeilijkheden. Vaak geeft het zelfs een leuke noot aan het lesgebeuren.”

 

Meer dan lessen volgen

Jo: “Ik probeer het cursusmateriaal zo vaak mogelijk vooraf aan Gwen door te sturen. Zij ontvangt een versie zonder én een met oplossingen. Tijdens de les werkt ze met de klas mee zonder de oplossingen. Soms kan ik ook nog lastminutedocumenten doorsturen via de printer-scanner of e-mail.”

“Verder probeer ik Gwen zo veel mogelijk in het lesgebeuren te betrekken en haar tijdens klasoefeningen of -gesprekken minstens evenveel als de anderen te laten antwoorden. Ook voor haar klasgenoten vormt dit een leuke afwisseling. Zelfs bij groepsoefeningen kan Gwen zonder probleem deelnemen, want naast de Bednet-pc achteraan in het klaslokaal liggen meerdere headsets om met elkaar te communiceren”, aldus Jo.

“Maar het is meer dan het lesgebeuren alleen: vaak blijven klasgenoten na de les nog napraten met haar. Het is, naast Facebook, voor Gwen dus ook een leuke manier om contact te houden met haar vriendinnen en vrienden.”

Ontwikkeling staat voorop

Jo: “Uiteraard moeten we als leerkrachten een uitgebreid leerplan volgen. Niet alles is mogelijk via de webcam. Toch is het belangrijk om Gwen zo veel mogelijk kansen te geven in haar ontwikkeling. Zij doet zelf erg haar best om bij te leren. De klassenraad zal er bij de eindbeoordeling op het einde van het jaar rekening mee moeten houden dat Gwen niet de kans heeft gehad om aan alle activiteiten en evaluaties deel te nemen.”