Misschien denken we: ik eet gezond, dus geen probleem. Behalve dan dat vitamine D weinig of niets te maken heeft met gezond eten. Vitamine D is namelijk bijna niet aanwezig in de voedingsmiddelen. 90% van de toevoer moet van de blootstelling van de onbeschermde huid aan de zonnestralen komen. En dat is niet zo eenvoudig in België.

Misschien denken we ook dat dit tekort aanvullen niet zo belangrijk is. Dat is echter volledig onterecht. De laatste jaren zijn er talrijke studies verschenen die onverwachte en belangrijke functies van vitamine D hebben onthuld. De belangrijkste nieuw ontdekte functies van vitamine D betreffen vooral de immuniteit en het ontstekingsproces.
 

Gevolgen van een tekort aan vitamine D
 

Het is duidelijk bewezen dat vitamine D-tekort het risico op luchtwegeninfecties verhoogt, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Wanneer men, door een supplement in te nemen, het tekort gaat verbeteren of vermijden, kan men maar liefst één op de twee infecties vermijden. Daarnaast houdt vitamine D ons immuunsysteem in balans. Bij een tekort heeft het immuunsysteem meer kans op ontregeling, wat kan leiden tot auto-immuunziekten zoals astma, MS of de ziekte van Crohn.
 

Wanneer het tekort hardnekkig is
 

Bij sommige personen is het tekort echter moeilijk te verbeteren. In dat geval is het belangrijk om een aangepast supplement toe te dienen. Recente studies hebben aangetoond dat een regelmatige dagelijkse inname van een fysiologische dosis vitamine D doeltreffender is dan de onregelmatige inname van een zeer hoge dosis.

Voortdurend te lage spiegels kunnen ook het gevolg zijn van malabsorptie. Ouderdom, chronische maagdarm-ontsteking of chirurgie verstoren de opname van vitamine D. In dat geval is de beste toedieningswijze een sublinguale smelttablet te gebruiken. Die smelt onder de tong in ongeveer één minuut en de vitamine komt via de mondmucosa rechtstreeks in de bloedbaan terecht.