In de strijd tegen een depressie stimuleren ze een gezonde levensstijl, die naast een goed opgezet netwerk van professionele hulpverlening en de juiste medicatie, het genezingsproces kan versnellen.

1. Slaap niet te veel, maar ook niet te weinig

Een gebrek aan goede nachtrust is tijdens een depressie een veelvoorkomend probleem. Toch is het soms beter om niet te veel of te weinig te slapen om zo je normale dagritme niet te verstoren.

2. Eet gezond

Een uitgebalanceerde voeding kan een positieve invloed hebben op je gemoedstoestand. Je kiest best voor complexe koolhydraten waarvan slechts één vijfde van de calorieën wordt opgenomen als vetten en één vijfde in de vorm van eiwitten.

3. Vermijd alcohol en drugs

Waar een vlucht naar verdovende middelen op het eerste zicht een verleidelijke uitweg lijkt, zullen ze je depressieve gevoelens op lange termijn opnieuw versterken en zelfs voor bijkomende problemen zorgen.

4. Beweeg

Bij een gezonde levensstijl hoort ook lichaamsbeweging. Zelfs een wandeling in de frisse buitenlucht kan al heel nuttig zijn, zeker wanneer je er een vast ritme in brengt en dagelijks probeert te bewegen.

5. Ga ertussenuit

Er even tussenuit gaan en veranderen van omgeving kan eveneens behoorlijk bijdragen aan je genezingsproces. Let er echter op dat je bij reizen het ritme van je medicatie niet uit het oog verliest.

6. Een depressie maak je nooit alleen door

Hoewel je je alleen voelt, is het toch belangrijk dat je beseft dat je vrienden, je familie en je collega’s erg met je meeleven en een grote invloed op je genezing kunnen hebben. Daarnaast bestaan er verschillende hulporganisaties, niet alleen voor jou maar ook voor je omgeving, waar je kan praten en ervaringen kan uitwisselen met andere patiënten en familieleden.

7. Maak gebruik van stresskillers

Een erg nuttige techniek bestaat erin om elke dag iets leuk te doen. Deze natuurlijke stresskillers zijn meestal kleine en simpele dingen die jij prettig vindt. Hou je eraan om hier elke dag even tijd voor te maken.

8. Beloon jezelf

Kijk regelmatig terug op de lange weg die je al hebt afgelegd en wees fier op wat je al hebt bereikt. Maak bv. een lijstje van dingen die je voordien niet meer deed, maar waar je dankzij dit proces nu wel weer aan toe komt. Op die manier zie je welke vorderingen je hebt gemaakt!

140834 – September 2014